Yoga er en samling av mentale og kroppslige teknikker. Ordet yoga kommer fra sanskrit og betyr union eller forening. Moderne yoga finnes i mange former og retninger, selv om fellestrekkene er mange.
Yoga er en unik treningsform som passer for alle. Du trenger ikke vre spesielt myk for drive med yoga. Treningsformen er gunstig for fordyelse, blodsirkulasjon, pust, styrke, balanse, konsentrasjon, kroppsbevissthet, smidighet - og ikke minst fr man mer overskudd og energi. Du lrer deg ogs slappe av og stresse ned.
Jeg vil her ta for meg noen enkle yogavelser som du kan gjre hvor som helst. Programmet er tilpasset nybegynnere, og tar ca 20-25 minutter gjennomfre. Dersom du vil utvide yogakten kan du starte forfra igjen. Et generelt rd er at det er bedre trene yoga ofte og lite enn mye og sjelden. Kombiner gjerne yoga med andre treningsformer.

Det kan vre en fordel ha en antisklimatte, samt god plass. Yoga kan utfres bde inne og ute. Noen foretrekker ha rolig og meditativ musikk i bakgrunnen, mens andre foretrekker stillhet.


Pusteteknikk i yoga str sentralt. Det er viktig jobbe med pusten nr man utfrer velsene. Inn- og utpust skal vre like lange. Pust gjennom nesen. velsene skal gjennomfres i rolig og kontrollert tempo Vi har en tendens til heise skuldrene og bli kortpustet nr vi blir stresset. Riktig pusteteknikk lrer deg kontrollere pusten bde nr du trener og til hverdags.

Dette er Alette Aubert, som er yogainstruktr ved Puro Yoga i Oslo. Hun utver selv Ashtanga Yoga seks dager i uken.

Her viser hun deg enkle velser som gir deg energi og lser opp en stiv kropp:

Bilde

EASY POSE: Du fr i gang pusten og forbereder kroppen p velsene du skal gjre. FOTO: Petter Berg HM Foto

1 Easy Pose

Hvorfor:Du fr i gang pusten og forbereder kroppen p velsene du skal gjre. En utgangsposisjon for den frste velsen.

Hvordan:

Sitt med knrne til siden.

Legg hendene lst opp knrne.

Strekk nakken og tenk at det er en forlengelse av ryggsylen.

Gjr noen dype inn- og utpust.

Bilde

CAMEL RIDE: Du strekker ut ryggsylen, pner brystet og slipper pusten fritt inn i lungene. FOTO: Petter Berg HM Foto

2 Camel ride

Hvorfor:Du strekker ut ryggsylen, pner brystet og slipper pusten fritt inn i lungene.

Hvordan:

Sitt i ?Easy Pose? og by overkroppen bakover.

Brystbeinet mot taket.

Sttt deg p hendene med fingertuppene mot deg.

Gjr fem til ti gode inn- og utpust.

Len deg s forover og krum ryggen.

Trekk magen inn.

Gjr fem til ti inn- og utpust igjen.

Bilde

DOWNWARD DOG: Du strekker hele baksiden av kroppen din, inkludert ryggsylen og bakside lr. FOTO: Petter Berg HM Fot

3 Downward Dog (Adho Mukha Savasana)

Hvorfor:Du strekker hele baksiden av kroppen din, inkludert ryggsylen og bakside lr. Du lser opp energipunktene som sitter i ryggsylen, og gjr at du blir smidig og myk i kroppen.

Hvordan:

St p fttene og len deg forover med strake bein.

Hold hendene p gulvet foran deg.

Skyv ut av hendene og ned i fttene.

Du skal slappe av i nakken og holde blikket opp mot navlen.

Trekk magen litt inn.

Gjr fem til ti dype inn- og utpust.

Bilde

WIND REMOVING POSE: Denne velsen masserer tykk- og tynntarmen og til slutt hele tarmsystemet. FOTO: Petter Berg HM Foto

null
BYTT BEIN: Til slutt skal du bye begge beina samtidig. FOTO: Petter Berg HM Foto

4 Wind removing pose (Pavnamuktasana)

Hvorfor:Denne velsen masserer tykk- og tynntarmen og til slutt hele tarmsystemet. Som det ligger i navnetfr du vekk undvendig luft. I tillegg fr du bedre fleksibilitet i hoftene.

Hvordan:

Ligg p ryggen og by hyrebeinet mot deg.

Fold hendene rundt kneet og press det mot skulderen, p utsiden av ribbekassen.

Venstre bein er strakt.

Bytt bein.

Til slutt skal du bye begge beina samtidig.

Vr helt avslappet i fttene, og tenk at du presser hele ryggsylen mot gulvet.

Hold godt rundt begge beina ved ta tak rundt albuene.


Oppsummering:
Trener du yoga, vil energikanaler i kroppen utvide seg. Stillingene hjelper deg lse opp muskulre og mentale ?knuter? slik at energien kan strmme fritt, og du fr kontroll over ditt eget sinn. Mange ser p yoga som selvutvikling. Resultatet av yogatrening er at du blir smidigere og sterkere og mer bevisst p kroppen din.

Hper dere likte bde informasjonen rundt yoga, og velsene. Jeg titter alltid rundt om p nettet, for finne flere metoder og stillinger. Instagram er ogs en stor inspirasjonskilde!

Klem